• .

9 aug 2016

2016.08.07 – 09 – 7. Tisza túra beszámoló

* by botond

Oly magasságokban jár, ahol látásunknak már követni nehéz a diadalmas körözést, s amíg szemünk hunyorog, a szánk tátva marad hajmeresztő alásiklásától, melyet hosszú folyómétereken keresztül tartó, aszimptotikus íve überel. Sokadjára ámultam a folyóparti korláton a sirályok légiparádéján. Az úszni nem tudó, s bármilyen újabb, kellemetlen élmény miatt a víztől magát távol tartó ember lemondó vágyakozásával tekintettem a vízhez egyre közeledő, de azt a testével föl nem zavaró röppályára. Ez járt a fejemben, amikor az autó hátsó üléséből szálltam ki, a Napsugár kempingre érkezve.
7. alkalommal megszervezett Tiszai vízitúra, Tiszabecsről Tivadarba. Csupa „t” meg „k” betű lesz ez a bekezdés. Koraesti órában átszűrődő napsugarak a nyírfás liget füvezetén, felvont, kikötött sátrak, mellettük autók, könnyűzene és rock-muzsika, hol felváltva, hol egyszerre, egymást rég nem látott (ez nagyon relatív) ismerősök közt repkedő „sziák” és „szervuszok”, „János vagyok”, „Boti vagyok”, én meg „Gergő vagyok, örvendek”. A péntek este úgy telt, ahogy az egykori Szatmárcsekei lakos írta himnuszában: „Kedv s öröm röpkedtek”.

Szombaton két busz, keskeny közút, homokpartok, fürdés, strandok, fürdés, jégmadár, fürdés, szürke gém, vadkacsa, s vadul kacsáztatott kavicsok a vízfelszínen. Eseménydús evezés, melyet három, izgalmasabbnál izgalmasabb borulás és mentés tesz még dúsabbá, hősies kislány és apuka, vállalkozó szellemű csapattagok és boldog túlélés, hogy a negyedik (időben talán első) borulás nem megélt, s inkább csak a szóbeszéd szintjén terjedő izgalmairól szót sem ejtsek. Pihenés, tiszai nyurgapontyból készült, nagyon finom halászlé (persze másnak más). Szieszta közben a csapat egy részéből felszínre tör a vad ösztön, bátor férfiak a liánok hősének emlékét idézik – Tarzan eközben hárfával a kezében, bársonyos felhőn ülve tekint alá, mosolyogva pártfogoltjaira. Eközben a csapat egy másik része úgy tudja, „turbukkói” vízben fürdik – nem nehéz kikövetkeztetni e helységnévváltozat eredetét (ők maguk is rájönnek egy idő után).

A legelején, míg szokom a helyzetet, kenunkban többnyire negatív a csapásszám, később már elérjük a percenkénti 20 csapást is, átlagosan pedig 10–12, amúgy meg ránk van bízva, fürdés. Gyalogostempó, „vízigyalogos”; van, hogy előzünk, van, hogy minket előznek. Egybekapaszkodó, majd tutajként előresodródó kenucsoport, fürdés. Délután érkezünk, nagy étvággyal várom a töltöttkáposztát, s nem csalódom enyhén pikáns fűszerezésében. Az esti lehűlés és szélsüvöltés nem fogja vissza a társaság kedvét: „igen, ma csináltunk valamit, ma jól éreztük magunkat, egészségesen éltünk, tiszta levegőn, erősödtünk, feltöltődtünk”. A társaság egy része mély álomba szenderül, másik része a tábortűz egységalkotó fényével, hangulatával, no meg az itóka jótevő hatásával tovább töltődik.

Másnap reggel sikerfotó az albumba. A vasárnapi evezés jellegén már érzékelhető a szombati tapasztalatok hatása: nincsenek borulások, ingadozások, erőlködés nélkül, mégis meglepően gyorsan haladunk a szembeszél ellenére is. Egyesek fontolóra veszik olimpiai pályafutásuk lehetőségét ebben, a világ számára még ismeretlen evezős számban, ám ha belegondolunk, az olimpia csak elrontaná: itt igazán megoszlik a rabszolgamunka, a kormányosnak is húznia kell, ebből kifolyólag nem is olyan ironikus a helyzet, mint Rióban, ahol a vézna, helyenként töpörödött kormányos a nála ötvenszer kigyúrtabb izomfiúk teljesítményét próbálja befolyásolni rikoltozásával. Amilyen hamar érjük el Tivadar partjait, elvégezve evvel járó kötelességeinket, olyan későn távozunk, rég megrendelt ebédünk kiszolgálására várva: talán szakács van kevés, talán hivatásos gáztűzhely szerelő, mindenesetre ezúttal a sofőr vár ránk, és nem fordítva. Utunkat azonban, vissza a Napsugár kempingre, a kölcsönös odafigyelés jellemzi: egyikünket sem fenyegeti a kiszáradás veszélye, erre a biztosíték a körbeadott műanyagpalack aranysárgás csillogású, édes ízű, gyümölcsös illatú tartalma.

A biciklisek hazaindulnak. A gépkocsik távozásával a kemping igen nagy része kiüresedik. A sirályra gondolok, és arra, hogy már azt is tudom, miért száll a bodros víz fölött sokszor anélkül, hogy új falatért kapna.

Balázs Gergő

A következő linken megtekinthetők a kirándulás képei: