• .

11 Jul 2019

2019.08.16-18 – 10. Tisza túra – felhívás

Sziasztok!

DSC_7931-1000Idén Augusztus 16-18. között kerül megrendezésre immár 10. alkalommal a Tiszai vízitúra Tiszabecsről Tivadarba, a Tisza legszebb, homokpartokban leggazdagabb szakaszán. Melyet mindenkinek tudunk javasolni, akik egy kellemes hosszú hétvégét, szeretnének eltölteni sportosan a természetben.

Kirándulásunk programja és útvonala ugyanaz, mint előző években.

Read the rest of this entry »

19 Jun 2019

Máramarosi havasok: Mihálylek – Várkő (2019.06.14-16)

by botond.

Egy kirándulás élménybeszámolója következik, melyben 14 fiatal úgy dönt, hogy június 14-16.ai hétvégét a Máramarosi havasokban tölti.
Pénteken fél 5-kor találkoztunk a Peny parkolóban: Meli, Béci, Márk, Adi, Gergő, Tudor, Boti és Csele kutya. Mindket 1 órával később követett Jutka, Timi, Lehel és Csabi.
Kiskocsikkal indultunk el Borsa irányába,  Leordinánál tértünk le, majd rövid repedeai (kocsmai) megálló után, már majdnem sötétben, a Havasmező (Poienile de sub Munte) felső végén álló erdészház udvarán állítottuk fel sátrainkat.
Másnap megérkezett Ildikó, Nándi és Lóri is, így teljes lett a csapat.
Felszedtük sátrainkat, megreggeliztünk és az autókat letettük a faluban lévő üzlet előtt.
Ragyogó napsütés kísérte az indulásunkat, az égbolt teljesen felhőtlen, és ez a tökéletes időjárás, nagy szerencsékre, másnap estig végigkísért, talán egy kicsit a kelleténél melegebb is volt.
Utunk kedetén áthaladtunk a Szokoló (Socolău) patak felett, elhagyva a falu utolsó házait az út egyre inkább ösvénnyé szűkül, és meredekké válik. Az ösvény először jellegzetes kaszálóházak között, illetve azok udvarain keresztül szerpentinezve emelkedik, majd egy beszűkülő völgykatlan peremén jobbra fordul, beérve egy ritkás erdőrészbe, innen egészen a Mihailec főgerincéig, folyamatosan emelkedve, végig északi irányba tart. Az erdőben patakok és tiszta vizű források biztosítják az ivóvíz-utánpótlást. Kiérve egy nagyobb tisztásra hosszabb pihenőt tartottunk. Továbbmenve az erdő nemsokára véget ért, kiértünk egy füves területre, itt egy esztena mellett találtuk magunk, ahol igencsak össze kellett zárjon a társaság, hogy a nagyobb juhászkutyák végülis meghátráljanak.

Read the rest of this entry »

6 Jun 2019

Csíksomlyói kerékpáros honismerettel egybekötött zarándoklat

by botond.

Csíksomlyói kerékpáros honismerettel egybekötött zarándoklat 2019. május 28 – június 1

A csapat 3 bicikliből és 4 személyből állt és kedd reggel 8 után vágott neki az útnak. Résztvevők: a túraszervező Havas Tamás, főnöke Klacsmányi Alida, a tapasztalt veterán Szabo Laci és a kezdő Pallai Levente.

Első nap négyszer áztunk el de 100 km után a Cikói szoroson keresztül szerencsésen megérkeztünk Zsibóra. Miután elfoglaltuk szállásunkat kiváncsian indultunk Zsibó felfedezésére. Megnéztük a Wesselényi-kastélyt de a városnézést rövidre zárta a nyakunkba zúduló jégeső.

Második nap igen kellemes napos-felhős időben indultunk keletre Szamosújvár irányába. Dézs után megnéztük a szentbenedeki Kornis-kastélyt.  Az aznapi 97 km. után érkeztünk Szamosújvárra ahol első dolgunk a Mária Terézia korabeli börtön melletti temetőben levő Rózsa Sándor sírjának felkeresése volt. Meglátogattuk a felújítás alatt levő Ferences kolostort és templomot, majd a főtéren található örmény-katolikus székesegyházat. Az itteni vendéglátónk Küsi atya Szöllősi Katalin gondjaira bízott aki otthonában szállásolt el minket. Este meglátogattunk  egy helyi fafaragót akit gyökerekből készít szobrokat és dísztárgyakat.

Harmadik nap egy ismét kevésbé forgalmas utat választott Tamás. Az időjárás apró szemü esőből fokozatosan váltott át  napsütésbe. 95 km után megérkeztünk Szászrégenbe. A szállás megkeresése után részt vettünk a helyi római katolikus templom Urunk mennybemenetelét ünneplő szentmisén.

Negyedik napunk volt a legnehezebb mivel a táv 120 km. volt sok emelkedővel tarkítva és az időjárás sem könnyítette meg a dolgunkat. Nyárádremetén keresztül érkeztünk Szovátára majd Farkaslakán ebédszünetet tartottunk.  Máréfalvától folyamatosan esett az eső de szerencsésen megérkeztünk a Szelterszi szállásunkra, a szent Gellért alapítvány vendégházába.  A finom vacsora után a szatmári ifjusági csoporttal imával hangolódtunk a másnapi pápai szentmisére.

Ötödik nap, szombat reggel korán reggel 6 órakor indultunk Csíszereda felé. Szakadó esőben rendesen megdolgoztatott minket a Tolvajos –tető. 30 km. után érkeztünk Csíkszeredába ahol letettük a bicikliket és gyalogosan indultunk a nyereg felé. Nagy volt a tömeg és a sár miatt nehezen jutottunk el a kijelölt helyünkre. A szentmise után  elváltunk Lacitől aki a vissza utat is biciklivel készült megtenni. Feltöltődve indultunk a biciklikért amiket feltettünk egy szatmári zarándok buszra, mi pedig egy kisautóval indultunk haza.

Jövőre reméljük népesebb csapattal jövünk!

3 May 2019

Kalotaszegi kerékpáros honismereti túra  2019. április 27-30

by botond.

Az idén hét személy választotta az ortodox húsvét és a munka ünnepe kalotaszegi „megünneplését”, némileg dacolva az időjárás előrejelzéssel. A túraszervező ezúttal is Bartha Botond „Kalotaszeg-szakértő” volt.

A hozzávalók: egy autó, egy négyes kerékpártartó, négy kerékpár és egy gyerekutánfutó.

A szombat délutáni autós indulást megelőzően, Botival ketten kétkeréken vágtunk neki a Szatmár-Zsobok 145 km-ének. A látványos, sok „off road” szakasszal tarkított úton végül a legrosszabb helyen, Nagyrajtolc felett, ért utol a kiadós zuhé, emlékezetessé téve utunkat.

Útvonal:

Április 28.-án az első hivatalos túranapunkon Alszeget (Középlak és Nagypetri) majd Nádasmentét vettük célba:  Egeres, Inaktelke, Nádasdaróc, Bogártelke, Mákófalva. Sajnos a templomokba csak kevés helyen tudtunk bejutni, de a környék hangulata így is megragadott minket.

Hétfőre felköltöztünk Zsobokról Sztánára ahonnan gyalogostúrára indultunk: Kós Károly Varjú-várja után felmásztunk a Csigadombra is. Innen pazar kilátás nyílt az egész vidékre és az időjárás is kedvezett ezúttal: itt kaptuk a legkevesebb esőt. Boti csigalenyomatos követ is talált és a bonsai gyűjteményét is bővítette 3 példánnyal.

Végül a harmadik túranapunkon a Felszeg következett:  Kalotaszentkirály, Magyargyerőmonostor, Magyarvalkó, Jákótelke, Kalotadámos templomait jártuk sorra, az utolsó kettőbe sikerült be is jutnunk.

Útvonal:

Május elsején egész éjszakai esőzés után indultunk haza, ketten ezúttal is biciklivel. Kipróbáltunk egy másik kétkerekes átkelési lehetőséget Váralmásról a Csucsa – Varsolc útra, Almásnyíresen át, amely sikeresebbnek bizonyult az első napinál. Az időjárás viszont ezúttal sem kímélt minket csak délutánra szűnt meg az eső.

Örömmel nyugtáztuk, hogy akadnak  még akik vigyázzák a múltunkat és segítik ennek a  kiemelkedő kulturális (de turisztikai is!) régiónak megismerését. Mondanom sem kell, hogy mindenütt anyaországiaknak néztek minket…  Különösen tetszett a zsoboki Bethesda gyermekotthon, ahol 25 éve foglalkozik a református egyház hátrányos helyzetű gyerekekkel, és emellett kitűnő ellátást is kaptunk.

Köszönet Botinak a szervezésért, munkáért amivel a családja mellett (sokszor helyett) minket terelgetett. Melinek és a gyerekeknek a türelmükért, Évának a biciklis kíséretért, Alidának a sofőrködésért.

Ide még vissza kell térjünk !

Htamás

Kalotaszeg képekben:

Szatmár – Zsobok képekben:

15 Apr 2019

Tasnád környéki kerékpáros honismereti túra

by botond.

Április 13.-án az EKE szervezésében került sor a Tasnád környéki kerékpáros honismereti túrára. A borongós, esőre hajló idő ellenére bizakodva gyülekezett csapatunk a tasnádi Lidl parkolóba. A túrára összesen harmincnégyen indultunk el, huszonhatan Szatmárnémetiből, hatan Nagykárolyból érkeztünk két helyi erővel kiegészülve. Első célpontunk a Tasnádi református templom volt. Itt Pakulár István lelkész bemutatót tartott a templom zivataros történetéről, bemutatva a templom kincses ládáját is. Innen Sződemeterre indultunk, ahova velünk tartott a közösségből 15 gyerek is, akik hősiesen tekertek a dimbes-dombos úton. Sződemeteren a Kölcsey Ferencz emlékházat látogattuk meg, ahol örömmel láthattuk, hogy szépen haladnak a felújítással, méltó emlékhelyet állítva a költőnek. Innen a közeli településre, Tasnádszántóra tekertünk, öt tasnádi biciklissel kiegészülve. Szántón  Paniti Zoltán lelkész és Husztig Róbert tiszteletes úr előadásában ismerhettük meg a helyi magyar közösség történetét, mely sok viszontagságon esett át. Itt egy hosszabb pihenőt is tartottunk. Elemózsiánktól és a szeretetvendégségtől feltöltődve vágtunk neki az Érmindszent felé vezető útnak. A széltől kicsit már megfáradva értünk Ady Endre szülőházához. Itt megtekinthettük az eredeti épületeket, bútorokat, használati tárgyakat amelyeket valószínűleg a költő maga is megérintett. Sokan most jutottak el először el ide, számukra különösen nagy élmény volt ez. A látogatóház megtekintése után búcsút intettünk egymásnak, hisz néhányan biciklivel indultak haza Nagykárolyba, illetve a bátrak Szatmárnémetibe. A többség Tanádnak vette az irányt, most Érszentkirály felől megközelítve a várost. A szembeszél megnehezítette utunkat így egy kis kényszerpihenőt tartottunk Csögön, hogy ezután láncleesések ellenére is elérjük uticélunkat.

Köszönet elsősorban az időjárásnak, amely minden előrejelzés ellenére igen kegyes volt hozzánk. Köszönet a tiszteletes és tisztelendő uraknak, hogy szántak ránk időt és bemutatták csapatunk számára közösségük történetét. Köszönet minden résztvevőnek hogy eljöttek, figyeltek egymásra és csapatként működtek együtt . Külön dicséret a kicsiknek akik sikeresen teljesítették, az olykor felnőttek számára is kihívásnak számító 54 kilométeres túrát. Köszönet mindazoknak akik segítettek a szervezésben, és a túra lebonyolításában, biztosításában.

Remélem mindenki számára élménydús és kellemes kikapcsolódás volt ez a kirándulás. :)

Lózer Bea

24 Mar 2019

Honismereti kerékpártúra Nagykároly környékén

by botond.

Március 23.-án, szombaton került sor a következő kerékpáros rendezvényre, az Erdélyi Kárpát Egyesület szervezésében.
Ezúttal a Nagykároly környéki látnivalókat vettük célba.
Több irányból érkeztünk a károlyi Kaufland parkolóba, ahonnan a túra indult.
Voltak résztvevők: Nagykárolyból és környékéről, Kaplonyból, Nagybányáról, Nagyváradról, Fehérgyarmatról, Nyíregyházáról és Szatmárról.
Legtöbben autóval hoztuk a kerékpárokat.
Néhányan Szatmárról biciklivel jöttek, sőt vissza is azzal mentek.
Szinte megtöltöttük a parkolót, annyian voltunk, szám szerint 87-en.
A szervezők elmondták, hogy figyeljünk egymásra és tartsuk be a szabályokat, mivel megyei utakon, illetve egy rövid szakaszon országúton is fogunk haladni.
Első állomásunk Kaplonyban volt, ahol a ferences templomot néztük meg, valamint a Károlyi kriptát, a Károlyi család temetkezési helyét.
Innen Kálmándon és Csanáloson keresztül érkeztünk meg Mezőfényre.
Mezőfényen bemutatták nekünk a helyi templomot, majd onnan átsétáltunk a kultúrházhoz, ahol már vártak minket helyiek a finom sváb ételkülönlegességgel, a strudlival.
Szerencsére bőven jutott mindenkinek, sőt még hazavinni is lehetett az ízletes krumplis és lekváros strudliból.
Miután jól belakmároztunk megnéztük a helyi sváb tájházat és malom múzeumot, ahol sok érdekességet láthattunk.
Következett Bere település, ahol egy középkori templomot és benne egy nagyon régi megmaradt freskót, majd Csomaköz szépen felújított gótikus templomát csodálhattuk meg.
A csomaközi templomban, melyet pályázat révén újítottak fel, egy kripta is található.
Mindkét, jelenleg református templomot, Hágó Nándor, a nagykárolyi kastély régésze mutatott be.
Szaniszlón keresztül jutottunk el Mezőpetribe, ahol a helyi polgármester fogadott, aki az itteni sváb tájházat mutatta meg nekünk , majd innen a szépen kivitelezett élményparknál készült el a lépcsős csoportkép, valamint itt fogyasztottuk el maradék uzsonnánkat.
Utolsó megállónk a mezőteremi horgásztónál volt, ahol még egy jót pihentünk és hidratáltunk a helyi kempingnél.
Innen már megállás nélkül mentünk Károlyig, ahonnan mindenki útnak indult haza, búcsúzkodás után.
A 87 résztvevő közül különösen ügyesek voltak a gyermekek, volt aki 6 évesen teljesítette a távot.
Külön dicséretet érdemel ő és az anyukája biciklijén utazó 2,5 éves kislány is, aki szintén jól viselte az utazást.

Összesen 65 kilométer volt a táv, változatos terepen, de főleg aszfalton.

Végig gyönyörű napsütés kísérte utunkat és mindenki szerencsésen és épségben érkezett vissza Nagykárolyba.
Érdekes volt kipróbálni Csilla és Zoli tandem biciklijét is.
Köszönjük szépen a főszervezőnek, Koncz Gézának, hogy vezette és megszervezte ezt a sok látnivalóban gazdag, jó hangulatú, nem túl megerőltető, első igazi tavaszi biciklitúrát!!
A segéd túravezetőknek, Botinak és Gábornak, hogy vigyáztak ránk és segítettek, ha szükséges volt.
Valamint mindenkinek, hogy jelenlétével emelte a rendezvény színvonalát és hangulatát!
Jó pihenést és további sikeres kerékpáros kimozdulásokat kívánok!

Katalin

10 Mar 2019

Megemlékezés az 1848–49-es forradalom és szabadságharc-ról Kőszegremetén! – 2019 Március 17

by botond.

Az E.K.E. Szatmárnémeti a hagyományokhoz híven 2019 március 17-én (vasárnap) kerékpáros kirándulást szervez az 1848-49-es forradalom emlékére Kőszegremetére. Koszorút helyezünk el Gróf Széchenyi István obeliszkjénél, megemlékezve a szabadságot tiszta lélekkel hirdető ifjakról.

A kirándulás vonattal és kerékpárral történik, a kerékpárok szállítása biztosítva.

Odaút:
A vonat 07.42-kor indul Szatmárnémetiből (FONTOS: találkozó a vasútálomásnál 07.30-kor, bringáinkat fell kell tennünk a vonatra), 08.28-kor érkezik Szinérváraljára. Onnan Kőszegremetére tekerünk, a koszorúzás után pihenünk/falatozunk egy keveset az emlékoszlopnál.
Szinérvárlaja és Kőszegremete között Újváros érintésével 15 km a táv.

Visszaindulás:
vonattal Váraljáról 16:38-kor, érkezés Szatmárra 17:25-kor. (jó idő esetén valószínű, hogy a csapat egy része egyenesen Szatmárra teker)

Továbi információ: Bartha Botond-Zsolt – tel.0743-419443

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Erdélyi Kárpát Egyesület – Szatmárnémeti

4 Feb 2019

Szezon inditó Mike túra – beszámoló

by botond.

Február 2.-án reggel 8-kor 28 lelkes kiránduló gyűlt össze a Batizi úti Penny parkolójában, hogy 21. alkalommal is “meghódítsa” a Mike 1011,6 méteres csúcsát. Tudtuk, hogy nagy hóra számíthatunk, de a Bráda-völgy bejáratához érve mégis meglepett, hogy nem tudunk tovább menni a völgyben és autóinkat ott kell hagyjuk a letérőnél. Miután összepakoltuk csomagjainkat és szétosztottuk a 8 hótalpat a résztvevők között, elindultunk a Boda Osanu panzió felé. Néhány terepjáró-nyom azért volt az úton, így a haladás itt még elég könnyű volt, viszont a panziót elhagyva a nyomok egyre ritkultak, a hó egyre nagyobb lett s indokolttá vált a hótalpak felcsatolása, hogy legalább az elöl menő 8 ember taposson egy többé-kevésbé járható ösvényt. A gyönyörű szurdokban megcsodáltuk a patak kis zuhatagjait és az oldalból lesuppant mini-lavinák nyomait is. Aztán, mikor kiértünk a szorosból megtartottuk első pihenőnket is, hogy újult erővel ugonjunk neki a kaptatónak. Itt két gyermekes család megy egy házaspár a visszafordulást választotta, belátva lehetőségeik határait. Tovább haladva egyre gyakrabban kidőlt fák, letört és lehajlott ágak állták útunkat és kényszerítettek kerülőkre. Ez a küszködés eléggé gyorsan lemerítette energia-tartalékainkat, így gyakrabban kellett pihenőt tartanunk. A Kőhát-gerinc előtti pihenőnél még hárman visszafordultak. A gerincet elérve a szél is felélénkült, de a téli időszakhoz képest meleg hőmérsékletnek köszönhetően ez nem okozott különösebb kellemetlenséget. A főgerincről aztán letértünk a Mikére vezető mellékgerincre, azaz csak letértünk volna, mert a nagy hó és a sok ledőlt fa miatt csak egy kisebb kör megtétele után találtuk meg a helyes utat. Innen már könnyen emelkedtünk úticélunk felé egy ideig egy 5-6 egyedből álló farkasfalka nyomait követve, míg 15:20-kor felértünk a csúcsra. Meglepődve tapasztaltunk, hogy a csúcson a hó akkora volt, hogy a csúcsot jelző kb. 120 cm magas betonoszlopot teljesen eltakarta. Ilyet az elmúlt 21 évben egyszer sem láttunk. Gyors fényképezkedés, evés-ivás után elindultunk lefelé reménykedve, hogy még sötétedés előtt leérünk az útra. Természetesen ez nem jött be s aztán még egy külön kalandot is szánt nekünk a sors, ugyanis Csele, a magyarvizsla úgy döntött, hogy önálló útat választ s elindult az ösvényen visszafelé. Háromnegyed óránkba telt míg sikerült a nyomára akadni és folytatni tudtuk útunkat az autók felé. Végül 9 óra 40 perc elteltével értünk a Bráda-völgy bejáratához.
A kirándulás nyomvonala és adatai itt tekinthetők meg:

Lejegyezte: János

4 Nov 2018

2018.11.04 Kapnikbánya – Mogosa

Sziasztok!

A mai csodás időt egy kirándulással akartuk megünnepelni.
Nem is olyan rég lett felújítva a turistajelzés Kapnikbánya és Mogosa csúcs között, innen jött az ötlete Jánosnak és Katalinnak, hogy szervezzünk ide EKE túrát.

Reggel 9-kor találkozott a Szatmári Penny parkolóban a 28 fős társaságunk + a 4 kutya is elkisért.
Kisautókkal utaztunk el Kapnikbányára. Itt letettük autóinkat, rendeztük csomagjainkat, kutyákat szabadon eresztettük, a 3 egész kicsi apróságot beültettük a babahordozókba és elindultunk a sárga jelzést követve.

Utunk a település szélétől átváltott erdei ösvénybe itt sok helyen bokáink épségét veszélyeztették a vastag avar alatt megbújó fadarabok és kövek, de csapatunk így is jól bírta a gyűrődést.
A gerincre kiérve a sárga jelzést piros kereszt váltotta fel, ez már kevésbé erdős részeken vitt keresztül. Az 1246m-es Mogos-a csúcsot elérve tartottunk egy rövidebb ebédszünetet ahol ki otthonról hozott elemózsiából falatozott, ki a természet adta vörös áfonyából. Az elmaradhatatlan csoportkép elkészítését követően elkezdtük a meredek ereszkedést a Suiori sípálya tetején lévő étteremhez.

Itt hatalmas volt a tömeg, ezt a gyönyörű időt mások is kirándulásra használták ki, igaz javarészt ők felvonóval hódították meg a hegyet. A torlódást látva meg sem próbáltunk asztalokhoz leülni, jó volt nekünk a fű is. Elfogyasztottuk septiben a jól megérdemelt üdítő/víz/söreinket és már folytattuk is utunkat a kék jelzésen Kapnikbánya felé.

A visszaútunk már kevés mászással, de annál több ereszkedővel volt tűzdelve, eleinte szinten haladtunk kisebb emelkedőkkel majd szép lassan elkezdődött az ereszkedő jórészt bükk erdőn keresztül, amivel nem is lett volna nagy gond, ha nem a helyenként 30cm-es avar fedte volna az ösvényt. így a már amúgy is fáradt társaság sokszor bukdácsolt.

Autóinkat elérve megköszöntük egymásnak a társaságot és elbúcsúztünk. Jó volt együtt hegyet járni!

A megtett össztávolság 10,8 km, 672 m szintnövekedéssel.

Külön gratulálnék a fiataloknak, hisz 28-unkból 13 gyerek volt, akik igaz néha lehet kicsit lázongva és elcsigázottan, de teljesítették ezt a szép kirándulást.