• .

19 aug 2011

Szatmáriak Európa négyezresein II – Monte Rosa

* by szabolcs

Következő utunk két évvel később, a 12 db. négyezer méter feletti csúcsot összekötő Monte Rosa hegység tömbjébe vezetett. Ezúttal nélkülöztük a marosvásárhelyi ekéseket, viszont a szatmári csapatunk kibővült Tivadar Csaba tagtársunkkal. A gerincre vezető számos lehetőség közül kiindulópontként egy hangulatos olaszországi bányászvároskát Alagna-t választottuk. Innen még érkezésünk reggelén kényelmesen felvonóval érkeztünk a 2 970 méteres hóhatáron lévő állomásra. Pár óra alatt elértünk egy látványos panorámájú platót ahol felvertük a sátrainkat és kipihentük az utazás fáradalmait. Másnap rendben elértük a 3640 méteren lévő jól felszerelt és tágas Gnifetti menedékházat. A következő napon sűrű ködben csak GPS navigációval tudtunk akklimatizációs túrát tenni a 4 200 méter magas nyergen lévő svájci határig. Eredetileg itt a Lys hágón terveztük a sátorozást, de láttuk, hogy a gleccser jól járható, és a Gnifettiben kiváló körülmények között laktunk, ezért úgy döntöttünk, hogy innen próbáljuk elérni a tervezett csúcsokat. Számításaink beváltak és másnap hajnali indulással, bár viharos szélben, de végig napsütésben sikeresen elértük a 4554 méteres Gnifetti csúcson lévő Margherita menedékházat, amely Európa legmagasabban fekvő épülete. Innen a gerincen továbbmenve terveztük a tömb legmagasabb 4634 méteres Dufour csúcs megmászását ami egyben az Alpok második legmagasabb csúcsa is. Azonban az egyre erősödő szél és a csúcs alatt kifejlődött friss hópárkány a menedékházban maradásra kényszerített minket. Csaba és János később leereszkedtek a 3 640 méteren lévő szállásunkra. Katalinnal és Attilával úgy döntöttünk, hogy a Margaheritában éjszakázunk, és másnap esetleg megpróbálkozunk a Dufour csúccsal. Szállásunk a meteoállomás rádiós szobájában volt, de nem bántuk, mert az ablakunkból nézhettük a naplementét majd ébredéskor a hajnali fényeket a Matternhorn csúcsán és a Monte Rosa főgerincén. A napfénynél jobban megnézve a veszélyes hópárkányt végleg letettünk a Dufour megmászásáról, és a felfelé igyekvő alpinistákkal szemben haladva elindultunk a Lys hágó irányába. Ide megérkezvén Attilával úgy határoztunk, hogy megpróbálunk a Keleti Lyskam 4 527 méteres csúcsára feljutni, ami az Alpok egyik legszebb, de egyúttal az egyik legkitettebb gerincútvonalú csúcsa. Köszönhetően a jó időnek nagyon rövid idő alatt sikerült is elérnünk a csúcsot, közben Katalin egyedül mászta a Parrot csúcsot, majd szintén egyedül ment fel a Vincent piramisra, ahol találkozott Jánossal és Csabával, akik a menedékházból indulva jutottak fel ide. Innen hármasban visszatértek a Gnifetti menedékházhoz, ahol Attilával a Lyskamról leereszkedve az utolsó métereken mi is beértük őket. Újra együtt volt a teljes csapat, öten összesen négy négyezres csúcsot másztunk meg szerencsésen.