• .

19 aug 2011

Szatmáriak Európa négyezresein III – Grand Paradiso

* by szabolcs

2009 nyarán a hegymászók zarándokhelyének számító, egyetlen teljes egészében Olasz területen lévő négyezrest a Grand Paradiso csúcsát vettük tervbe. A csapat ezúttal Katalinon, Jánoson és rajtam kívül Barkász Gábor szatmári EKE taggal és László Zoltán Budapesten élő vásárhelyi hegymászótársunkkal egészült ki. Reggel érkeztünk a Valsavarenche völgy felső 1 900 méteren lévő parkolójába, ahonnan azonnal neki is vágtunk a II Victor Emanuel királyról elnevezett 2 700 méter magasságban épült menedékházhoz vezető útnak. Az alpesi virágok tömkelegével szegélyezett ösvény a Gran Paradiso Nemzeti Parkon át vezetett, és ahogyan emelkedtünk kezdett kinyílni az Aosta völgy nyugati vonulatainak panorámája melyet számos négyezres csúccsal szegélyezve a Mont Blanc dominált. A menedékháznál valamilyen oknál fogva a szállássá alakított szamáristállóban helyeztek el minket, de mi azt sem bántuk, hiszen utoljára még a szatmári ágyainkban voltunk vízszintesen. Kipihenve magunkat már másnap korán reggel, népes csoportban megindultunk a 4061 méteres csúcs megmászására. Magashegyhez mérten kellemes időnk volt, a gleccseren nagyon jó tempóban haladtunk, még a máskor szokásos kötélbiztosításokra sem volt szükség egészen az út felső szakaszáig. A csúcs alá érve megvártuk a nagyobb csoportokat, hogy elinduljanak lefelé, és mi csak azután másztuk ki az utolsó métereket egy sziklatömbön, amelynek csúcsára egy fehér Szűzanya szobrot emeltek a katolikus olaszok. Az erős napsütés megolvasztotta a gleccser felszínét, ez a visszautat kissé megnehezítette, de így is minden gond nélkül elértük szállásunkat.  Nagyon jó időben voltunk, ezért elhatároztuk, hogy még belefér a hétbe egy kis nyári sízés az Aosta völgy átelleni oldalán lévő Rosa Platón, illetve csúcsmászás a Klein Matternhornon át a 4 164 m magas Breithornra, ami a Monte Rosa hegység legnyugatibb négyezrese. Úgy is tettünk, másnap lementünk a hegyről, majd a völgyben eltöltött éjszaka után felmentünk a Rosa Plato nyugati nyergében lévő 3317 méteren lévő Theodulo menedékházba, ahonnan páran még aznap megmásztuk a 3825 m magas Klein Matternhornt. Az időjárás már nem volt olyan kegyes, mint a megelőző napokban, hóviharban és ködben igyekeztünk léceinken a csúcson lévő menedékházba és azután minél hamarabb biztonságban lesiklani szálláshelyünkre. Másnap jókor reggel indultunk neki a Breithorn irányába, nagyon rossz időjárási körülmények között értük el az előző napon már megismert Klein Matternhorn menedékházat. Úgy határoztunk, hogy belefér néhány óra várakozás, hátha javul az idő. Ez a stratégia eredményesnek bizonyult, dél körül kezdtek kék foltok feltűnni az égen, felcsatoltuk a túraléceket és mire elértük a Breithorn tövébe már hétágra sütött a nap.  4000 méteres szintvonalnál túraléceinket hágóvasra cseréltük, hogy az utolsó eljegesedett szakaszt megtehessük. A csúcson csodálatos kilátás fogadott minket, „karnyújtásnyi” távolságban volt a Matternhorn jellegzetes gúlája, és végig beláthatóan a Monte Rosa négyezressekel fogazott gerince. Késő lévén sokat nem időzhettünk, visszamentünk léceinkhez és visszasíztünk egy tea erejéig a Klein Matternhon menedékházba, majd tovább le a szállásunkig. Másnap ki sílécen ki siklóernyővel, lecsúsztunk Cervinia-ba, ahol az operatív és szerencsés időbeosztáson felbuzdulva azt határoztuk, hogy nem autózunk egyből haza, hanem megállunk egy napra Szlovéniában, a Júliai Alpokban. Szerencsésen meg is érkeztünk Kobarid-ba, ahol szálláshelyül egy nagyon szép és kényelmes rönkházat választottunk. Másnap kirándultunk a környéken, fürdőztünk a hűs mélytürkiz színű Soca folyóban, felmentünk a Kobala csúcsára, ellátogattunk a Bohinji tó partjára. Este indulás előtt kitűnő pisztráng tál mellett ünnepeltük a sikeres és tartalmas hetet, mely alatt öt országon keresztül utaztunk, két különböző tömbben lévő négyezrest megmásztunk, megégtünk, megfagytunk, volt alkalmunk szép fényképeket készíteni, sízni, repülni, és fürödni is.

Következő négyezres célpontunk a Bernina és a szomszédos Piz Palü, mely az Alpok legszebb csúcsaként tartanak számon. Bízunk benne, hogy ezeket a csúcsokat az előzőekhez hasonlóan tartalmasan és szerencsésen sikerül majd megmásznunk.